Ernæring hos Quorn

Hvorfor bruke quorn mycoprotein?

Det å holde seg sunn og frisk er viktig for oss alle, og her hos Quorn liker vi å hjelpe deg med det på den letteste og mest smakfulle måten. Alt du trenger er Quorn mycoprotein. Det er rett og slett en av de beste proteinkildene som finnes, og inneholder alle de ni essensielle aminosyrene. Det har også høyt fiberinnhold, lite mettet fett og en rekke vitaminer og mineraler. Det er næringsrikt og bærekraftig – et glimt inn i fremtidens matproduksjon.

Kraftfulle proteiner

Mycoprotein fra Quorn er fullt av kraftfulle proteiner, og proteiner utgjør en viktig del av et sunt kosthold. Proteiner er laget av aminosyrer, og ni av disse er essensielle. Det betyr at kroppen ikke lager dem selv. Det er derfor det er så viktig å få proteiner fra maten vi spiser. Det er helt avgjørende for vekst og vedlikehold av muskler og skjelett. Quorn mycoprotein er et komplett protein ettersom det inneholder alle de ni essensielle aminosyrene. Andre komplette proteiner finner man i matvarer som kumelk, kylling og fisk, men de inneholder gjerne også mye mettet fett. Men hvordan tåler Quorn mycoprotein sammenligningen med proteiner fra kjøtt? Utrolig nok kunne universitetsforskere[1] slå fast at folk som spiste Quorn mycoprotein økte muskelveksten sin dobbelt så raskt som folk som fikk melkeprotein!

Fantastisk fiber

Hvis du får proteinet ditt fra kjøttprodukter, får du i deg mye mindre fiber enn hva du får fra mycoprotein fra Quorn. Å spise rause mengder fiber er forbundet med lavere risiko for hjertesykdom, slag, diabetes type 2 og enkelte former for kreft. Quorn mycoprotein har høyt fiberinnhold, og planteprodukter som korn, bønner, belgfrukter, frukt og grønnsaker er også gode fiberkilder. Fiber spiller også en viktig rolle i å opprettholde god fordøyelse og tarmhelse – noe vi alle med fordel kunne fokusere mer på.

Følg med på fettet

Mycoprotein fra Quorn inneholder lite fett generelt og mettet fett spesielt, og ikke noe kolesterol. Fett er ikke nødvendigvis farlig, det inneholder essensielle fettsyrer som kroppen vår trenger, men som den ikke lager selv. Men for mye av det skal man ikke ha, særlig ikke mettet fett, ettersom dette kan høyne det dårlige kolesterolet og øke risikoen for hjertesykdom. Kjøtt fra dyr inneholder ofte mye mettet fett, så å bytte ut kjøtt med mycoprotein fra Quorn er en enkel måte å minske mengden mettet fett i kostholdet ditt på.

Mikromagi

Vitaminer og mineraler er mikronæringsstoffer, noe som betyr at kroppen vår ikke trenger mye av dem, men at de er utrolig viktige for en rekke funksjoner for at vi skal fungere ordentlig. Quorn mycoprotein inneholder en rekke vitaminer og mineraler, slik som folsyre, sink, selen, mangan og kolin.

Smaker bra og gjør godt

Vi ønsker alle å spise bedre og bidra til miljøet om vi kan. Det er faktisk ikke så vanskelig. Vi trenger ikke å konstruere en helt ny måte å spise på, vi må bare endre litt på ingrediensene. Det er enkelt å begynne å inkludere Quorn mycoprotein i måltidene dine, og favorittrettene dine vil smake like godt.

Hvis du ønsker å lese mer om de miljømessige fordelene ved Quorn mycoprotein, gå hit.

PRØV DENNE BIFFEN!

Quorn spaghetti bolognese inneholder 90% mindre mettet fett enn et kjøttalternativ†[1]

Kilder: † Verdensgjennomsnitt, 1. McCance and Widdowson (2019)

Vanlige spørsmål

Se alle vanlige spørsmål